سؤالات آزمون های استخدامی

سوالات تاریخ و فرهنگ تمدن 1403 (آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی)

سوالات تاریخ و فرهنگ تمدن 1403 (آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی)

مجله اداری‌ها- آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی (معلم پرورشی و ورزش) روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. «سوالات تاریخ و فرهنگ تمدن 1403» این آزمون منتشر می‌شود.

تاریخ و فرهنگ تمدن مشتمل بر دروس «همرزمان حسین علیه السلام»، «خدمات متقابل ایران و اسلام» و «توسعه و مبانی تمدن غرب» است.

سایر مطالب مربوط به نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی را در این لینک ببینید.

سوالات تاریخ و فرهنگ تمدن 1403

۲۱- ادامه نبوت به صورت امامت به چه منظوری بوده است؟

الف) تدوین و تبیین مکاتب
ب) ادامه دادن راه نبوت و تأمین خواسته‌ها و هدف‌های نبی
ج) ایجاد انقلاب سیاسی اقتصادی و نظامی در جامعه
د) موارد الف و ب

پاسخ اداری‌ها: گزینه د

۲۲- خطاب ذکر «أشهد أنّک جاهدت فی الله حق جهاده» کیست؟

الف) پیامبر اکرم (ص)
ب) امام حسین (ع)
ج) هر یک از ائمه معصومین (ع)
د) حضرت عباس (ع)

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۲۳- کدامیک از موارد زیر اشاره به تفسیر صحیح واژه «جهاد در راه خدا» در فرهنگ قرآنی دارد؟

الف) هر نوع کوششی در راه خدا
ب) جنگ با شمشیر و مبارزه مسلحانه با دشمن
ج) تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدف به شرطی که همراه با درگیری با دشمن باشد.
د) هر عملی که به قصد تقرب به خدا انجام شود.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۲۴- کدامیک از گزینه‌های زیر به ترتیب به «چهار دوره حیات انسان ۲۵۰ساله» اشاره دارد؟

الف) دوره صبر- تشکیل حکومت اسلامی- ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام- مبارزه تشکیلاتی با قدرت‌ها و گسترش اسلام حقیقی
ب) دوره صبر- ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام- مبارزه تشکیلاتی با قدرت‌ها و گسترش اسلام حقیقی – تشکیل حکومت اسلامی
ج) ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام – دوره صبر- مبارزه تشکیلاتی با قدرت‌ها و گسترش اسلام حقیقی -تشکیل حکومت اسلامی
د) ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام- مبارزه تشکیلاتی با قدرت‌ها و گسترش اسلام حقیقی -دوره صبر -تشکیل حکومت اسلامی

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۲۵- نحوه مواجهه و موضع‌گیری ائمه علیهم‌السلام در رابطه با علمای درباری، چگونه بود؟

الف) برای جذبشان با احترام و ملاطفت با ایشان برخورد می‌کردند.
ب) برای جا انداختن جایگاه عالم در جامعه، با اکرام و احترام با ایشان مواجه می‌شدند.
ج) با ایشان برخورد تند و خشن داشتند.
د) به آنها هیچ اعتنایی نمی‌گردند.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۲۶- کدامیک از گزینه‌های زیر راجع به «تقیه» صحیح نیست؟

الف) تقیه وسیله‌ی مخصوصی است برای رساندن انسان باهدفی، به هدفش
ب) اگر انسان به‌وسیله مخالفت با اصول هدف خود، بخواهد خود را به هدف برساند، این را در عرف منطق اسلام تقیه نمی‌گویند.
ج) حفظ نظم و مراقبت کردن از اصول و برنامه مقرر، یکی از شرایط تحقق صحیح تقیه است.
د) استفاده از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف و رفع موانع از سر راه

پاسخ اداری‌ها: گزینه د

۲۷- در صدر اسلام شعوبیه‌ها چه کسانی بودند؟

الف) اعراب متعصب به قوم و نژاد خود
ب) قبائل بادیه‌نشین جزیره العرب
ج) مخالفین تعصبهای قومی و نژادی عرب
د) اهالی قریه شعوبیه اطراف مدینه

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۲۸- علت تشدید گرایش ایرانیان به اسلام چه بود؟

الف) جاذبه اسلام و سازگاری با روح ایرانی
ب) حمله مسلمانان به ایران
ج) تنفر از حکومت ساسانیان
د) گزینه الف و ب

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۲۹- کدام گزاره در خصوص ناسیونالیسم غلط است؟

الف) به گرایش‌های قومی و قبیلهای گفته می‌شود
ب) ناسیونالیسم مطلقا مخالف اسلام است
ج) گاهی ناسیونالیسم مخالف عقل و منطق است
د) ناسیونالیسم می‌تواند در جامعه اسلامی موجب

پاسخ اداری‌ها: گزینه

۳۰- علت شكست ایرانیان از مسلمانان چه بود؟

الف) برتری قدرت نظامی مسلمانان بر ایرانیان
ب) ضعف روحیه ملی‌گرایی در ایرانیان
ج) ایمان و انگیزه فراوان مسلمانان جهت پیروزی در جنگ
د) ناراضی بودن ایرانیان از وضع حکومت دین و سوم آن زمان

پاسخ اداری‌ها: گزینه د

۳۱- علت احترام ایرانیان به ائمه معصومین (ع) چیست؟

الف) مظلومیت اهلبیت
ب) ازدواج شهربانو با امام حسین (ع)
ج) کشف اسلام حقیقی در تشیع توسط ایرانیان
د) عزیمت امام رضا (ع) به ایران

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۳۲- کدامیک از موارد ذیل جزء خدمات اسلام به ایرانیان است؟

الف) تبلیغ و ترویج اسلام در کشورهای مختلف دنیا
ب) ایجاد محدودیت برای زبان فارسی جهت توسعه زبان عربی
ج) نقش مؤثر در ایجاد تمدن اسلامی
د) گزینه الف و ج

پاسخ اداری‌ها: گزینه د

۳۳- کدام اندیشه با اندیشه تمدنی شهید آوینی سازگار است؟

الف) معنای علم در قرآن با معنای لفظ علم در جهان امروز مترادف است.
ب) باید در تمام زمینه‌ها به نظرات اسلام و احکام آن دستیابیم و عمل کنیم.
ج) اینکه در تمام زمینه‌ها به دنبال بازگشت به مبانی اسلامی باشیم باعقل و خرد سازگار نیست.
د) تا زمانی که فقها مسائل تازه را حل ننمایند باید به مسلمات علمی دانشگاه‌های دنیا رجوع نمود.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ب

۳۴- در استفاده از لفظ آموزش‌وپرورش کدام مورد صحیح نمی‌باشد؟

الف) بشر همواره الفاظ را به معنای مصطلح روز استعمال می‌کند
ب) معنای آموزش‌وپرورش حاکم بر دنیا بر محور تعالی روحی و اخلاقی است
ج) دنیاگرایی و صرفا رفع نیازهای مادی بر همه وجوه حیات انسانی سایه انداخته است
د) تعلیم و تربیت در متون قدیمی ما به معنای تتمیم مکارم اخلاق است.

پاسخ اداری‌ها: گزینه ب

۳۵- شهید آوینی با ذکر چه چالشی ثابت می‌کند که غایت نظام آموزشی ما با غرب متفاوت است؟

الف) مهارت‌های زندگی
ب) مفهوم توسعه اقتصادی
ج) مکارم اخلاقی
د) اعتقاد به معاد

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۳۶- تغییر در غایت و هدف آموزش چه تحولی در نظام آموزش‌وپرورش ایجاد می‌نماید؟

الف) تحول در مواد درسی
ب) تحول در روش تعلیم
ج) تحول در توسعه مدارس
د) گزینه الف و ب

پاسخ اداری‌ها: گزینه د

۳۷- مرتبط بودن تحصیلات با امتیازات اجتماعی چه مشكلی را در نظام آموزشی ایجاد نموده است؟

الف) مدرک‌گرایی
ب) غلبه توسعه اقتصادی بر نظام آموزشی
ج) ارزش پایین علوم انسانی
د) مواد درسی غیرمفید

پاسخ اداری‌ها: گزینه الف

۳۸- کدام مورد معلول جدایی علم از دین نیست؟

الف) تخصصی شدن علوم
ب) تبدیل فلسفه به‌عنوان متدولوژی علوم
ج) برقرار بودن رابطه طولی بین علوم دانشگاهی
د) فرموله شدن علوم انسانی

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۳۹- با توجه به اندیشه امام راحل راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟

الف) ورود محتوای دانشگاه‌ها به حوزه‌ها
ب) استمداد از حوزه‌های علمیه برای مباحث علوم انسانی
ج) تطبیق تعلیمات حوزوی با یافته‌های علمی
د) ورود اساتید حوزه به مباحث مدیریتی دانشگاه‌ها

پاسخ اداری‌ها: گزینه ج

۴۰- سوال در دسترس نیست.

بیشتر ببینید: مجموعه سؤالات استخدامی مشاغل کیفیت بخشی ۱۴۰۳ (استخدامی جهاد دانشگاهی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا